10. november · altinget.dkDanske Havne og Dansk Metal: Ny havnestrategi skal føre til handling – ikke hensigtserklæringerNår IMO udsætter sin afstemning, er det ikke et tegn på, at kursen skal ændres. Læs artikel
10. november · soefart.dkNorge: IMO’s klimaplan må vente til Trump er vækIfølge Norges chefforhandler i IMO blev flere lande truet til tavshed under klimaforhandlingerne – og et globalt kompromis må formentlig vente til USA skifter kurs Den norske chefforhandler i FN’s søfartsorganisation (IMO) fortæller, at flere udviklingslande blev ”truet og tvunget til tavshed” under de mislykkede klimaforhandlinger i London. Læs artikel
6. november · soefart.dkMærsk-topchef om 2040-klimamålet: – Der er ikke nogen garantiMen efter det nylige IMO-kollaps står branchens grønne visioner i en sårbar position og det afspejler sig i topchefens udtalelser i forbindelse med regnskabsaflægningen for årets tredje kvartal.Læs artikel
6. november · finans.dkMærsk holder fast i klimamål, men afviser at give garantierVincent Clerc og Mærsk fik ikke, hvad man havde håbet på ved IMO's klimaforhandlinger i oktober. Læs artikel
5. november · soefart.dkAnalytiker om Mærsks grønne ambitioner: - Man står med håret i postkassenMærsks grønne strategi fremstår sårbar efter IMO’s forliste klimaforhandlinger, vurderer shippinganalytiker Lars Jensen, der ser frem til rederiets udmelding, når Q3-regnskabet præsenteres i morgen Når A.P. Læs artikel
4. november · soefart.dkUSA brugte trusler for at bremse skibsfartens klimaaftaleAmerikanske embedsmænd forsøgte ifølge Financial Times at underminere IMO’s Net-Zero Framework med diplomatiske og økonomiske trusler USA brugte ”bøllemetoder” for at undergrave en planlagt vedtagelse af IMO’s Net-Zero Framework (NZF) under forhandlingerne i London i oktober. Læs artikel
3. november · soefart.dkNordisk Råd presser på med nyt krav om arktiske skibsbrændstofferEt enigt Nordisk Råd anbefaler, at FN’s søfartsorganisation IMO indfører regler, der stiller krav om brug af renere brændstoffer i Arktis. Læs artikel
3. november · finans.dkMedie: USA truede personligt diplomater til klimakollapsIfølge Financial Times benyttede den amerikanske delegation ved IMO-forhandlingerne i London i oktober sig af alternative metoder til at opnå en udskydelse af klimaaftalen. Læs artikel
3. november · shippingwatch.comMedie: USA brugte personlige trusler for at afværge klimaaftale for skibsfarten”Det er som at handle med mafiaen,” siger en anonym kilde om forløbet under IMO-møde. Læs artikel
2. november · soefart.dkIMO's storhedstid er slutFN's SØFARTSORGANISATION, IMO, er en genial opfindelse. Læs artikel
31. oktober · sustainreport.dkUSA bremsede historisk aftale om global CO2-pris i skibsfarten. Her er, hvad der sker nu– Vi er selvfølgelig skuffede over, at forhandlingerne i IMO ikke førte til et endeligt resultat. Læs artikel
30. oktober · proinvestor.comNotat om udskydelse af klimaaftale for skibsfartenI et notat til Folketingets Erhvervsudvalg hedder det, at ”Beslutning om indførelse af global klimaregulering af skibsfarten med IMO’s Net Zero Framework (NZF) blev udskudt med et år. Læs artikel
30. oktober · altinget.dkUddannelsesinstitutioner: Det Blå Danmark har brug for en langsigtet horisont for forskning og innovationDet vil være beklageligt, da Danmark har en mulighed for at udnytte sit maritime forspring og leve op til internationale klimamål – både fra EU og Den Internationale Søfartsorganisation (IMO). Læs artikel
28. oktober · faa.dkDebat: Kan man redde hele verden?Den internationale maritime organisation (IMO) gjorde et hæderligt forsøg i sidste uge, men det blev skudt i sænk af Trumps administrationen. Læs artikel
27. oktober · altinget.dkIngen bør være overrasket over klimaets nye spoiler in chief. Men EU skal sige fraNiels Ahlmann Olesen/Berlingske/Ritzau Scanpix Det kom tilsyneladende bag på de fleste, at forhandlingerne i FN's søfartsorganisation IMO om en klimaaftale for den internationale skibsfart kollapsede. Læs artikel
27. oktober · kanalfrederikshavn.dkHos Malik kommer kundernes ønsker altid først - også i den grønne omstillingDet hjælper rederier med at opfylde IMO’s Tier 3-krav og fremmer en mere bæredygtig skibsfart. Læs artikel